събота, 10 май 2014 г.

Отчитане на разходи с характер на възнаграждение

При отчитане на разходите с характер на възнаграждение трябва да се спазва необходимото балансирано равенство между различните групи от сметки

Сумите за възнаграждения, получени като предметни награди или по реда на нормативен акт, се отчитат като разходи за материали, ако са под стойностния праг на същественост и съответно като капиталови разходи, ако са над стойностния праг на същественост.
Представителното или униформеното облекло се включва към разходите за парични възнаграждения, но то може да бъде отчетено и задбалансово, например, като друг актив в употреба.
Предоставените ваучери за храна се отчитат като разходи за възнаграждения на персонала в натура срещу кредитиране на сметки от гр. 50. За порционните пари (левовата равностойност на храната) се съставя допълнителна счетоводна статия, отчитаща това задължение. По аналогичен начин се отчитат и компенсационните суми (наемните цени). По принцип тези стойности не се облагат с данък, както и разходите по пътуването и дневните пари. В случай, че те бъдат изплатени директно, без да се предават на служителя, придобиват характер на външна услуга. Обичайна разлика може да възникне между отчетени и отразени суми при начислени разходи по корективните сметки. Даренията в натура също оказват влияние (например, медикаменти и лекарства).

Не се дължат осигуровки върху стойността на безплатната храна, униформеното и представително облекло, предпазните средства и специалното снаряжение.
Средствата за абонамент и платените разходи за застраховки се третират като предоставени аванси. Получените застрахователни обезщетения обаче не могат да се прихващат с разходваните средства за застраховки.
Получените чужди средства (депозити, гаранции за изпълнение, съдебни гаранции и др.) се отразяват като друго финансиране по раздела за финансовите активи и пасиви.

петък, 4 април 2014 г.

Финансови и управленски отчети

Информация за дадено предприятие можем да получим от неговите финансови отчети. Финансовото счетоводство представя информация, предназначена за външни лица - акционери, съдружници, заемодатели, доставчици, клиенти, персонал, държавни органи, съдебна система и прокуратура. Но не е достатъчно за оперативното управление на  самото предприятие. Тогава необходимата допълнителна информация се осигурява от управленското счетоводство, което се изготвя само за целите на вътрешните потребители и често информацията е конфиденциална.
Докато финансовото счетоводство се изготвя в съответствие с МСФО, НСФОМСП, закони и подзаконови актове, то информацията, която представя управленското счетоводство не е нормативно регламентирана, тъй като тя е със специфично предназначение и се отнася предимно до отделни явления или процеси. Финансовото счетоводство представя информация за минали събития с общо предназначение,  отчетени в хронологичен ред, като оповестява цялостното финансово и икономическо състояние на предприятието. За целта се работи с определени счетоводни методи, точни данни и паричен измерител. Крайният резултат е представяне на обобщена информация. В управленското счетоводство се използват и методи на други науки - икономика, статистика, финанси. Допустимо е отклонение от точността и може да се прилагат натурални или трудови измерители. Тези детайли в различна степен представят необходимата допълнителна информация, която се ползва от специалисти с различни функции и задачи.

вторник, 19 ноември 2013 г.

Инвестиция в бъдещето

Всяка една подкрепа, колкото и малка да е тя, може да постигне значими промени в качеството на живот, ако се оползотвори правилно. Тогава развитието набира скорост, възвръщат се позабравени ценности, появяват се силно човешки каузи като здрава основа, на която може да се стъпи. Прагматични и интересни теми стимулират участниците да вярват в себе си. Ценните знания и умения, придобити по време на обучения и мултиплицирането на добри практики са основен компонент за успешно развитие.

вторник, 22 октомври 2013 г.

Не изневерявайте на своя стил!

От години насам продажбите на каквото и да е постоянно намаляват и промоционалните предложения вече не вършат толкова добра работа. А когато пазарът достигне своето дъно, няма накъде вече да се пада. И това е хубавото. Но само толкова! В друг случай, ако се окаже, че това е скрит спад, то той може лесно да бъде... възстановен/компенсиран. 
Какво би могло да  предизвика оперативно (не финансово!) раздвижване на пазара? Например, ако няма откъде да се купува по-изгодно качество, дали тогава клиентите са гарантирани? А може би в допълнение те трябва да получат и добра идея/инструкция, която да бъде приложена веднага? Но каква трябва да бъде тя? Сама по себе си добрата идея представлява мощен ускорител, особено ако е съставена от няколко отделни добре премислени хрумки. Например: дизайн>история>смисъл, дезинформация>история>игра или история> симфония>емпатия... 
Тъжното е, че нито една идея не може да бъде защитена, защото не попада под юрисдикцията на авторското право. За целта тя трябва да бъде развита поне до проект, за да се ползва от това право. Във всеки случай една алтернативна и вдъхновяваща гледна точка може да генерира изцяло ново мислене.

петък, 11 октомври 2013 г.

Символи за произхода на стоката

Международната организация за номериране на артикулите е създадена през 1977 г. в Брюксел. По нейния стандарт кодира цял свят (без САЩ и Канада). В България националната организация за номериране на артикулите е БТПП.

Производителите подават молба, представят копие за регистрация на фирмата, а също така удостоверение за внесени данъци и получават идентификационен номер. 
Първите цифри указват държавата на производителя, а следващите четири - фирмата. Производителят сам определя последните 5 цифри.
За транспортни опаковки се използва 14-знаков код.



понеделник, 23 септември 2013 г.

Фактология



При промяна в собствеността на капитала не винаги се приема хипотезата за настъпила бизнескомбинация по метода на придобиване на предприятие, съгласно счетоводния стандарт за отчитане на бизнескомбинации. Предмет на сделка може да бъде само дяловото участие и тогава придобитите дялове от капитала се осчетоводяват като дългосрочни инвестиции по ред, определен в счетоводния стандарт за отчитане на инвестициите. В този случай няма да са налице обстоятелства за отчитане на търговска репутация. Прехвърлянето на дялове води само до промяна на собственика и реално няма прехвърляне на предприятие чрез сделка.


събота, 14 септември 2013 г.

Методология за оценка на фирмата

Методологията има за цел да изследва счетоводната и финансовата стойност на фирмата. Финансовата теория изследва капиталовата проблематика и проучва пазарната стойност на фирмата, т.е. това е пазарната оценка на капитала (напр. акционерен и облигационен), а счетоводната стойност е счетоводната оценка на целия капитал, с който фирмата разполага. 
Пазарната оценка на $40000 акционерен и облигационен капитал възлиза на $58000. Това означава, че финансовата стойност на фирмата е $58000. Размерът на целия капитал е $76000, което всъщност е счетоводната стойност на фирмата към датата на търгуване. Разликата от $36000 е количеството капитал, който не се представлява от ценните книжа. Има количества ценни книжа, които не се търгуват. Възможно е едно количество да се продаде няколко пъти, друго - не, защото собствениците не желаят да се разделят с ценните си книжа. Ако съберем пазарните стойности на тези, търгувани през годината, то сумата ще представлява математически сбор от пазарни оценки на капиталите, с които разполага фирмата. 

Постановка за оценяване

Счетоводна стойност на фирмата = Сума на пасива
Счетоводната стойност на фирмата е счетоводната оценка на капитала.
Счетоводна стойност = собствен капитал + дългосрочни пасиви + краткосрочни пасиви
Базата на счетоводната стойност на фирмата е финансовото счетоводство. 

Финансова стойност на фирмата = Пазарна стойност на акциите + пазарна стойност на облигациите
Финансовата стойност е пазарната оценка на капитала, представляван от акциите и облигациите, емитирани от фирмата.
Базата на финансовата стойност е вторичният пазар на ценни книжа.

Може да проучим стойността на фирмата към определена дата. 
Счетоводната стойност към определената дата е равна на сумата на пасива към същата дата.
Финансовата стойност към определена дата = пазарната стойност на определено изтъргувано количество акции на определена дата + Условна пазарна стойност на нетъргуваното количество акции на същата дата + пазарната стойност на определено изтъргувано количество облигации на определена дата + условна продажна стойност на нетъргуваното количество облигации на същата дата

V = S + B,

където 

V - финансова стойност на фирмата на определена дата
S - пазарна стойност на изтъргуваните акции + условна пазарна стойност на нетъргуваните акции
B - пазарна стойност на изтъргуваните облигации + условна пазарна стойност на нетъргуваните облигации

Акционерният капитал често изменя количеството си. Финансовата стойност на фирмата има условен характер. Затова аналитикът трябва да владее съответната информация и да прецени какво количество акции и облигации са изтъргувани.