петък, 16 юли 2010 г.

Счетоводно досие


Изготвянето на счетоводно досие е първото нещо, което трябва да вземете предвид при отпочване на дадена дейност. Тази важна стъпка често се пропуска поради незнание. Тук ще обясня накратко как се съставя то.

За вас остава решението дали да се ползвате от тази практика, още повече, че не бихте могли да научите това от мрежата, защото такава информация не се предлага в нея. Можете да изготвите досието с текстов редактор. Повечето счетоводни програми имат опция за обобщаване на базата данни и извличане на информация по зададени характеристики.

Ето какво задължително трябва да присъства в едно досие:

1. Статут на обекта (описание в свободен текст).
2. Правилник за организация и водене на отчетността - проект за счетоводната политика на фирмата.
3. Списък на използваните Национални счетоводни стандарти (респ., МСС).
4. Специфичен сметкоплан.
5. Пълна характеристика на използваните сметки в специфичния сметкоплан по отношение на Баланса и Отчета за приходи и разходи.
6. Списък на персонала и на МОЛ.
7. Списък на дълготрайните активи по групи.
8. Амортизационен план.
9. Схема за калкулация.

Счетоводното досие е задължение на главния счетоводител на предприятието, както и изготвянето на всички финансови отчети. Етапите, през които преминава самото им съставяне са:
- Изготвяне на Встъпителен баланс
- Осчетоводяване в мемориално-ордерна форма
- Разнасяне на сметките в Главната книга
- съставяне на Оборотна ведомост, Отчет за приходи и разходи, Баланс, Отчет за паричния поток и Отчет за собствения капитал
- извършване на финансово-счетоводен анализ
- попълване на Данъчна декларация

Междинни счетоводни отчети могат да се правят месечно или тримесечно според обстоятелствата, ако го изискват. Такива стандартни справки са заложени като модул в програмните продукти. Всеки счетоводен софтуер може да извежда необходимата информация на екран, във файл или печат.