неделя, 6 юли 2014 г.

Формиране на доход

Доходите се договарят под формата на заплата, доход от капитал (лихва) и доход от земя (рента). Заплатата е доход за положен труд. Лихвата е възнаграждение за предоставен капитал. Поземлените доходи се изразяват в продажна цена, аренда/право на ползване. Различаваме абсолютна (съгласно съотносителния пределен добив) и диференциална (допълнителна) поземлена рента. Диференциалната поземлена рента може да бъде рента за качество, рента за местоположение и рента за интензивност.
Предприемаческият доход включва заплатата на предприемача, лихви по капитала му, рискови премии и предприемаческа печалба. Заплатата е изчисленото възнаграждение за обичайния труд. Лихвите по капитала са суми, получавани от инвестирания капитал. Рисковите премии възнаграждават смелостта на предприемача да оперира с финансови средства.  Предприемаческата печалба е евентуалният остатък. Той може да бъде установен едва в края на отчетния период.

понеделник, 30 юни 2014 г.

Паричен пазар

Пазарът на малките заеми е най-рисковият. Стандартният срок на ползване варира до 1 година. Този вид заем е предназначен за хора, които не са успели да получат кредит от банка поради ниския си доход. 
По-високата процентна ставка се обуславя от факта, че съществува висок риск за кредитора, тъй като предоставеният заем не предполага обезпечение или поръчител.
Въпреки че пазарът показва висок темп на растеж, делът на просрочените кредити е висок. Задлъжнялостта по тях свидетелства за скоро насищане на дадения сегмент.
Задачата на междубанковия сектор е да изравнява възникващите излишъци и дефицита вследствие краткосрочните приходи и разходи. 
При повишаване на лихвения процент търсенето на кредити намалява, защото те косвено се оскъпяват. Предлагането на кредити намалява, когато домакинствата очакват повишаване на доходите си. Консумативните кредити повишават жизненото равнище на потребителите и служат за преодоляване на краткосрочни пропуски. 
Често под повърхността се крие истинският въпрос за смисъла от кредитирането. Предоставянето на пари означава безусловен отказ от ликвидност. Но тя следва да се заплати. А цената на безусловния отказ е лихвата.

събота, 10 май 2014 г.

Отчитане на разходи с характер на възнаграждение

При отчитане на разходите с характер на възнаграждение трябва да се спазва необходимото балансирано равенство между различните групи от сметки

Сумите за възнаграждения, получени като предметни награди или по реда на нормативен акт, се отчитат като разходи за материали, ако са под стойностния праг на същественост и съответно като капиталови разходи, ако са над стойностния праг на същественост.
Представителното или униформеното облекло се включва към разходите за парични възнаграждения, но то може да бъде отчетено и задбалансово, например, като друг актив в употреба.
Предоставените ваучери за храна се отчитат като разходи за възнаграждения на персонала в натура срещу кредитиране на сметки от гр. 50. За порционните пари (левовата равностойност на храната) се съставя допълнителна счетоводна статия, отчитаща това задължение. По аналогичен начин се отчитат и компенсационните суми (наемните цени). По принцип тези стойности не се облагат с данък, както и разходите по пътуването и дневните пари. В случай, че те бъдат изплатени директно, без да се предават на служителя, придобиват характер на външна услуга. Обичайна разлика може да възникне между отчетени и отразени суми при начислени разходи по корективните сметки. Даренията в натура също оказват влияние (например, медикаменти и лекарства).

Не се дължат осигуровки върху стойността на безплатната храна, униформеното и представително облекло, предпазните средства и специалното снаряжение.
Средствата за абонамент и платените разходи за застраховки се третират като предоставени аванси. Получените застрахователни обезщетения обаче не могат да се прихващат с разходваните средства за застраховки.
Получените чужди средства (депозити, гаранции за изпълнение, съдебни гаранции и др.) се отразяват като друго финансиране по раздела за финансовите активи и пасиви.

петък, 4 април 2014 г.

Финансови и управленски отчети

Информация за дадено предприятие можем да получим от неговите финансови отчети. Финансовото счетоводство представя информация, предназначена за външни лица - акционери, съдружници, заемодатели, доставчици, клиенти, персонал, държавни органи, съдебна система и прокуратура. Но не е достатъчно за оперативното управление на  самото предприятие. Тогава необходимата допълнителна информация се осигурява от управленското счетоводство, което се изготвя само за целите на вътрешните потребители и често информацията е конфиденциална.
Докато финансовото счетоводство се изготвя в съответствие с МСФО, НСФОМСП, закони и подзаконови актове, то информацията, която представя управленското счетоводство не е нормативно регламентирана, тъй като тя е със специфично предназначение и се отнася предимно до отделни явления или процеси. Финансовото счетоводство представя информация за минали събития с общо предназначение,  отчетени в хронологичен ред, като оповестява цялостното финансово и икономическо състояние на предприятието. За целта се работи с определени счетоводни методи, точни данни и паричен измерител. Крайният резултат е представяне на обобщена информация. В управленското счетоводство се използват и методи на други науки - икономика, статистика, финанси. Допустимо е отклонение от точността и може да се прилагат натурални или трудови измерители. Тези детайли в различна степен представят необходимата допълнителна информация, която се ползва от специалисти с различни функции и задачи.

вторник, 19 ноември 2013 г.

Инвестиция в бъдещето

Всяка една подкрепа, колкото и малка да е тя, може да постигне значими промени в качеството на живот, ако се оползотвори правилно. Тогава развитието набира скорост, възвръщат се позабравени ценности, появяват се силно човешки каузи като здрава основа, на която може да се стъпи. Прагматични и интересни теми стимулират участниците да вярват в себе си. Ценните знания и умения, придобити по време на обучения и мултиплицирането на добри практики са основен компонент за успешно развитие.

вторник, 22 октомври 2013 г.

Не изневерявайте на своя стил!

От години насам продажбите на каквото и да е постоянно намаляват и промоционалните предложения вече не вършат толкова добра работа. А когато пазарът достигне своето дъно, няма накъде вече да се пада. И това е хубавото. Но само толкова! В друг случай, ако се окаже, че това е скрит спад, то той може лесно да бъде... възстановен/компенсиран. 
Какво би могло да  предизвика оперативно (не финансово!) раздвижване на пазара? Например, ако няма откъде да се купува по-изгодно качество, дали тогава клиентите са гарантирани? А може би в допълнение те трябва да получат и добра идея/инструкция, която да бъде приложена веднага? Но каква трябва да бъде тя? Сама по себе си добрата идея представлява мощен ускорител, особено ако е съставена от няколко отделни добре премислени хрумки. Например: дизайн>история>смисъл, дезинформация>история>игра или история> симфония>емпатия... 
Тъжното е, че нито една идея не може да бъде защитена, защото не попада под юрисдикцията на авторското право. За целта тя трябва да бъде развита поне до проект, за да се ползва от това право. Във всеки случай една алтернативна и вдъхновяваща гледна точка може да генерира изцяло ново мислене.

петък, 11 октомври 2013 г.

Символи за произхода на стоката

Международната организация за номериране на артикулите е създадена през 1977 г. в Брюксел. По нейния стандарт кодира цял свят (без САЩ и Канада). В България националната организация за номериране на артикулите е БТПП.

Производителите подават молба, представят копие за регистрация на фирмата, а също така удостоверение за внесени данъци и получават идентификационен номер. 
Първите цифри указват държавата на производителя, а следващите четири - фирмата. Производителят сам определя последните 5 цифри.
За транспортни опаковки се използва 14-знаков код.