петък, 18 март 2011 г.

Public relations


Изразът датира от 1807 г.

Това изкуство се разглежда като разновидност на мениджмънта, защото дейността засяга сферата на ценностите, но, тъй като действителността е винаги по-сложна от теорията, реалните обстоятелства не трябва да се идеализират. Да се играе по правилата, които диктуват обстоятелствата винаги е по-леко, отколкото да направим опит да ги преборим. Всичко това изисква творческо начало и креативно мислене, защото всеки един проект е ексклузивен, а не типов.
PRs засягат имиджа. Той е ключова категория, а не просто модел или конструкция и в никакъв случай не е статичен. Имиджът е нещо, специално измислено, някакъв образ, който създава определено впечатление. Такава е природата на образното възприятие.
Рисувайки даден образ, можем да "затворим" очи за детайлите, които ни пречат или неволно да преувеличим положителните характеристики, за да се получи желаната визия.
Умението да-се-гледа-света-през-розови-очила има своите силни страни, но по принцип сме длъжни да се опираме на реалните факти. Иначе, заемайки се с чиста идеализация, обричаме всичко на провал.
Недостатъци винаги ще има. Зaтова режисурата много помага в случая. Например, една пресконференция можем да я разгледаме като PR-акция (имиджова програма), защото, ако само се информира пресата, това ще е една крайно непрофесионална постановка за целта. Необходими са и достатъчно измерими параметри, тъй като строгият жанр предполага точно разпределяне на ролите...

четвъртък, 10 февруари 2011 г.

Секторна координация


Специални регламенти и минимални стратегически насоки определят референтната рамка, по която се осъществяват приоритетните цели в различни сфери на дейност. Основните принципи, които я

съпътстват, подобряват процеса за извършване на по-атрактивна работа.
Концентрацията обикновено предполага насочване на необходимата подкрепа към определена приоритетна цел с оглед повишаване на ефективността.
Партньорството обхваща близко сътрудничество с цел взаимодействие, съобразно неговите възможности и практика за постигане на общ резултат.
Планирането е свързано с поставяне на срокове за всяка отделна задача.
Допълването е необходимо условие в процеса на работа, като без да се замества основната структурирана помощ, се допълва с подходяща такава.
Интерес представлява определена инвестиция или работа, насърчаването на която води до подобряване на работни места, социално териториално измерение и повишава привлекателността на направения избор.

Основна схема при работа с проекти:
1. Резюме на проекта
2. Заглавие
3. Име и местонахождение на организацията
4. Размер на финансиране
5. Цели
6. Описание на дейностите
7. Методология
8. Продължителност и план за действие
9. Очаквани резултати
10. Бюджет на проекта
11. Информация за кандидата
12. Капацитет за управление и изпълнение на проекти

Проектов цикъл:
1. Разработване на проекта
2. Преглед и техническо одобрение
3. Оценка
4. Сключване на договор
5. Изпълнение и текущо наблюдение
6. Приключване на проекта

Полезни връзки:
http://eufunds.bg/
http://eurofunds.bg/
http://evroprogrami.com/
http://www.government.bg/
http://evrofondove.start.bg/
http://ope.moew.government.bg/
http://opcompetitiveness.bg
http://ef.mlsp.government.bg
http://www.mzh.government.bg

понеделник, 24 януари 2011 г.

Ефекти на ресурсното портфолио


Дори с оскъдни налични ресурси може да се постигне определена ефикасност, ако вземаме под внимание най-важните елементи на икономическата теория и прилагаме гъвкав мениджмънт.

Ние винаги търсим максимално удовлетворение от даден продукт, а сравнителното преимущество ни помага да определим кои ресурси са икономически най-подходящи, като паралелно с това оценяваме променящите се условия и бързо се адаптираме към тях.
При намаляване на възвращаемостта дадено променливо вложение се съотнася към постоянен фактор и променливите ресурси се добавят към постоянните дотогава, докато напълно се покрият добавените разходи от последната единица променлив ресурс.
С оглед съществуващите условия се избира икономически най-оправдания метод, отчитайки физическите характеристики на всеки един фактор и свързаните с него разходи. Това важи с пълна сила при въвеждане на нови технологии. Но е трудно да се определи какво точно да се изостави и какво да се възприеме.
Стойността на всеки нов избор се равнява на стойността на пренебрегнатата най-добра негова алтернатива. Всеки сам решава как да измерва алтернативната цена – в пари, в икономии на труд или по друг начин.
Очакваният принос от дадена дейност най-общо трябва да надхвърля алтернативната цена на използваните методи - това определя икономическият избор. Например, ако две дейности се намират в конкурентни отношения, добиват различен относителен дял. Но, ако те са взаимно допълващи се, увеличението, което се наблюдава при едната, е характерно и за другата.

петък, 24 декември 2010 г.

Attention * Interest * Motive * Desire * Activity


В световната рекламна практика формулата AIMDA служи за определяне на последователността при психологическо въздействие, способно да доведе до желан краен резултат. Първото звено в самия механизъм е привличането на неволно внимание като своеобразен филтър. За пример може да послужи принципът на контраста. По-късно самият текст заставя за прочит докрай. Тук вече се изисква насочено внимание. Това е много важен фактор за ефективната реклама.

Изобразителните форми, които се използват, са по-често срещаните диагонали, триъгълници и елипси, тъй като те се възприемат за динамични.
В процеса на възприятие важно значение има обемът на вниманието като цяло.
Обикновено човек има способността да обхване четири до шест обекта едновременно. При по-малък брой обекти вниманието е по-концентрирано.
Немаловажен щрих в рекламата е наличието на женски образ в нея за по-голяма привлекателност. Един мъж винаги ще обърне внимание на красива жена, но ако тя е много красива, той ще задържи погледа си толкова, колкото позволяват времето и ситуацията в момента.
Жената също задържа погледа си върху друга красива жена, но само за да я сравни със себе си, ако може да заимства нещо от нея и малко да я пообсъди.
След жената, по сила на ефекта, който предизвиква рекламният образ, са децата и животните, последни са мъжете.
Задачата на рекламата е да докаже, че предлага именно това, което може да реши важен житейски проблем. Но, за да има интерес, е необходима база за сравнение. Така изпъкват неоспоримите достойнства на обекта и качествата, които обладава.
Мотивът за избор се определя от потребностите и зависи от това доколко удовлетворени ще са те. Затова на този етап имат силата точните думи.
Желанието започва с движение на невидима стрелка, която указва кои доводи на разсъдъка и подсъзнанието ще се окажат по-силни. Тук е добре да се акцентира върху някои допълнителни сведения. Желанието за придобивка води до действие. В рекламата се използват различни указания, за да подтикнат към това.
Например, "Ако позвъните до една седмица и направите поръчка, то вие печелите допълнителен бонус".
Често рекламите завършват с призиви като: "Не изпускайте своя шанс" или "Вие направихте правилния избор!", които работят в повечето случаи, колкото и банално да звучат.

сряда, 15 декември 2010 г.

Диалог


Няма как без диалог да си представим дали човекът отсреща мисли също като нас. Трябва да узнаем какво иска, какво цени и какво отрича. Затова трябва да влезем в неговия свят, ако бъдем допуснати, за да можем правилно да му предложим това, от което се нуждае. Безсмислено е да предлагаме въдица на един филателист, както и пинсета на футболния запалянко.

Способността да разберем потребностите на даден субект за съвсем кратко време и да предложим необходимото се включва в професионалната компетентност на всеки един предприемач.
Ако предлагаме автомобили, сме длъжни да имаме познания за устройството им.
Но това не е всичко. Трябва и да можем да съобщим по подходящ начин най-важните сведения, които ще оформят крайното решение. Необходимо е да задаваме множество въпроси, на които да не може да се отговаря едносрично, а чиито отговори да ни ориентират в ситуацията. Например, ако човек си избира возило, за да прави впечатление на дамите, тогава за него ще е подходящ шикарният и комфортен автомобил. Но, ако е страстен рибар, ще е от значение надеждността и проходимостта му. Чиновникът пък ще се оглежда за солидна машина, а пресметливият човек ще вземе под внимание нейната икономичност. Естетите ще решат всичко чрез цвета...
Уточненията са нужни, за да се придобие по-ясна представа за доминиращите потребности. Ако сме разбрали какво точно се търси, е добре да разкажем историята на избрания модел, след което отново да зададем уточняващи въпроси. Този път те трябва да са такива, които изискват отговор с "да" или "не", защото ние вече презентираме качествата на избрания автомобил. В най-добрия случай въпросите ни ще носят отговори "да". Щом човек няколко пъти е отговорил утвърдително, ще му е много трудно да каже "не" на основния въпрос, който всъщност се оказва и последен.
Често обаче получаваме възражения и трябва да умеем да се справяме с тях. Казват, че възразяващият търсещ е по-добър от мълчаливия тип. Възражения могат да се породят от емоционално или рационално естество. В случай на емоционално възражение следва да се прояви максимум търпение и дружелюбно да насочим разговора към деловото русло. При рационалното възражение е необходимо да предоставим всякаква допълнителна информация, която да даде шанс за успешни преговори. Можем да се съгласим със самото възражение, но само частично и по възможност да отговорим на въпроса с въпрос. Например, на "Това е прекалено скъпо" може да отговорим: "В сравнение с какво?".
Когато преодолеем съпротивлението, ще имаме реален резултат, но нека се постараем той да е различен от намигването в пълен мрак.

вторник, 14 декември 2010 г.

Извън изградените стереотипи


Различните ситуации в бизнеса изискват определено поведение и затова е добре да бъдем подготвени. Трябва да сме наясно кой какво очаква от нас. Например, ако някой непознат човек изведнъж започне да ни показва ясно изразен знак на внимание, е редно да се запитаме защо го прави и какво иска. Ако в процес на разговор с него превключим в посока проблемите му, всеки нормален човек с благодарност ще възприеме такъв поврат в дискусията, но притворният отново ще прехвърли беседата върху нас.

Понякога такъв човек може да използва образа на глупак като подчертава всячески колко е некомпетентен и слабо запознат с нещата. Такъв способ приспива бдителността и ловко се използва за користни цели. Така че, ако някой настойчиво ви демонстрира колко е ограничен, по-добре се престорете, че не понасяте такъв мизерен интелект. Истинският глупак ще се обиди, а маскираният радостно ще продължи играта.
За приспиване на бдителността други използват паралелна реалност, създавайки в съзнанието на нищо неподозиращия човек фалшиво пространство. Този илюзорен модел позволява човек да бъде манипулиран на база информационния поток в семантично и психологическо отношение.
За аферистите това е приоритетна задача - да въздействат върху съзнанието на предприемача, да го предразположат към доверие и по-точно към техните съблазнителни оферти. Използват и определени способи за повишаване на мотивацията у жертвата, любов и ревност, благородни мотиви и силни емоции, като първо се опитват да разберат доколко силно е желанието за сключване на сделка.
Според Ларошфуко, човек по-лесно се лъже, ако самият той се стреми да мами и ако искате да се убедите в нечия истина, постарайте се да потвърдите първоначалната информация посредством дублиращи се въпроси. Задавайте ги неочаквано, като че ли внезапно се сещате за нещо и после бързо се връщайте към основната тема. При наличие на лъжа, веднага ще усетите известни паузи в отговорите на хлъзгавите въпроси.
Получената информация е добре да бъде проверена. Самият предприемач трябва едва ли не да се превърне в своеобразен полиграф, за да регистрира множеството физиологични показатели. Стандартният детектор на лъжата обаче не отчита възможната истина, съдържаща се в отговора на поставения въпрос, а степента на моментното вълнение, на което се подлага проверявания човек. Което пък от своя страна по косвен път отчита неговата искреност...

събота, 11 декември 2010 г.

Аспекти при отпочване на дейност


Причините, които заставят хората да започнат предприемаческа дейност, могат да бъдат много различни. Обаче преходът към ново амплоа рядко преминава без жертви. Всичко това изисква високо ниво здрав авантюризъм и колосална издържливост. Необходимо е правилно да се формулират целите, за да могат те да бъдат достигнати и единственото условие е да са реални.

Нека разгледаме целта "Искам да се науча да летя". Тя е достижима, ако се има предвид пилотиране на самолет или управляване на делтапланер. Когато целта е конкретна, много точно тя може да бъде пресъздадена и във въображението.
Още по-добре е щателно да се опише всеки един детайл на желаемата цел, за да може въз основа на това да се получи дълбока и непоколебима увереност в неизбежния успех. После идва ред на сроковете и средствата, необходими за постигането му.
Винаги трябва да се поставя срок, определяйки перспективата на нашите действия.
Преди да започнем, нека отговорим на следните въпроси:
* Какво точно искаме?
* Как да разберем, че сме го постигнали?
* Какви трябва да бъдат нашите усещания?
* Какво може да се види, почувства и чуе?
* Как ще повлияе това върху отношенията ни с другите?
* Кой има интерес да успеем и кой не е заинтересован?
* Кой още се стреми към същата цел?
* Налице ли са необходимите ресурси?

Предприемачът трябва да разполага с готова оптимална стратегия, въпреки че тя често ще се променя в хода на дейността. Подобно на ловеца, който се прицелва в летяща птица. Всъщност той никога не се цели точно в нея, а в определено място пред нея. Този принцип е валиден и при бизнес планирането. Едновременно с това тактическите задачи се свеждат до "тук и сега" и се решава "вероятното бъдеще". Точно на този принцип разчитат предприемачите при работа с ценни книжа, при игра с валутни курсове или при оформяне на венчърни сделки, където печалба се извлича именно от най-доброто отгадаване/предвиждане на бъдещето. Разбира се, не става въпрос за гадаене на кафе, а за максимално точен разчет, основан на аналитично мислене и интуиция.
Няма предприемачество без риск, но този, който владее информацията, владее и пазара. Трудно е да се изчисли вероятността на едно или друго събитие, но да се оцени възможността това да се случи е пожелателно.
Относно форс-мажорните обстоятелства, възможни катаклизми могат да настъпят при природни, криминални или данъчни събития. В такива случаи хората често реагират неадекватно и в стресови ситуации особено внимание заслужава обезпечаването на собствената безопасност.